سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استراتژی های دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتریان بیشتر


دردیجیتال مارکتینگ، به هر گونه بازاریابی محصولات و خدمات گفته می‌شود که از طریق ابزارهای دیجیتال یا دستگاه‌های الکترونیکی انجام می‌شود. روش‌های بسیاری برای انجام بازاریابی دیجیتال وجود دارد به اندازه ای که گاهی در انتخاب موثرترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ دچار سردرگمی می شویم. بازاریابان، همواره به دنبال کشف مناسب‌ترین شیوه بازاریابی برای محصولات خود در دنیای دیجیتال هستند که تعریف شفافی از تجارت، محصول و کاربران آن‌ها به نمایش گذارد. در واقع، آن‌ها پیش از انتخاب یک استراتژی در بازاریابی، بر این نکته تمرکز دارند که آیا استراتژی مورد نظر می‌تواند این سه عامل را به شفافیت برساند یا خیر.

طی تحقیقات جدیدی که صورت گرفته، از 200 مدیر ارشد بین المللی بازاریابی در مورد نظرات و تجربیاتشان راجع به چشم اندازی که از عوامل موثر بر آینده بازاریابی دارند سوال شد و بسیار جالب بود که برنامه ریزی و بکارگیری استراتژی بر مبنای استفاده از ابزار دیجیتال، یکی از عوامل موثر در نظر گرفته شده در رتبه بندی چهار مهارت بسیار مهم در بازاریابی، شمرده شده است.

در واقع با  وارد کردن ابزار دیجیتال به دنیای بازاریابی خود، از هدر دادن زمان برای انتخاب شیوه های دیگر جهت بازاریابی جلوگیری کرده و می‌توانید در راس فعالیت‌های موثر در میان عملکردهای بازاریابی خود، قرار بگیرید.

در ادامه شما را با رهنمودهای این مدیران آشنا می‌کنیم تا بتوانید هرچه بیشتر در جذب مشتریان دلخواهتان موفق باشید، سطح کارآیی برند خود را ارتقا بخشید و در زمره پرفروش‌ترین بازاریابان قرار بگیرید.

موثر ترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ

مطابق با پژوهش‌های معتبری که صورت گرفته، موثرترین شیوه بازاریابی در سال 2018، بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی شناخته شد که بازاریابی محتوا (تولید محتوای بازاریابی) و مدیریت اطلاعات را در بر می‌گیرد.

بهرحال برخی از شیوه‌های بازاریابی بر مبنای متغیراتی (عوامل سازنده استراتژی) زیادی که دارند، نسبت به سایر روش‌ها برتری دارند، به گونه‌ای که می‌توانند ارائه دهنده یک کلیت باشند که در بیشتر شیوه های دیجیتال مارکتینگ، کاربرد داشته باشد.

استفاده از ایمیل و ویدئو، به عنوان ابزارهای موثر در بازاریابی، برای هر نوع محصول و هر نوع صنعت تجاری، جایگاه خود را ثابت نگه داشته‌اند اما در مقایسه با قدرتی که محتوا و شبکه‌های اجتماعی در معرفی یک محصول از آن برخوردارند، نتوانسته‌اند در رقابت با موثرترین شیوه های بازاریابی بدرخشند.

آنچه بیش از نوع بازاریابی که انجام می‌شود اهمیت دارد، میزان هماهنگی میان برندی که معرفی می‌کنید با پیامی دارد که در بر گیرنده این معرفی است. در این بخش آنچه برای ایجاد یک فعالیت موثر در فضای تجاری خود نیاز دارید را پیش رویتان قرار داده ایم:

تیزهوش باشید

در اینجا صحبت از دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی بوسیله ابزار دیجیتال) است. در این استراتژی با آزمون و خطاهایی مواجه می‌شوید. بر این اساس چنانچه قصد دارید به اهداف تجاری خود دست یابید لازم است که در برخی موارد انعطاف پذیر بوده و با تیزهوشی آن‌ها را پشت سر گذارید :

·         تغییر جهت دادن الگوهای مربوط به سئو (بهینه سازی موتور جستجو به منظور بهبود عملکرد سایت)

·         ایجاد تغییرات احتمالی در طول مسیر بازاریابی

·         زمان بندی تولید محتوا و تنظیم کل مدت زمان لازم

·         ایجاد یک یا دو شبکه اجتماعی (وجود یک شبکه اجتماعی با کارایی بالا ضرورت دارد)

·         تنظیم گزارشات در طول انجام عملکردهای بازاریابی، بررسی و بحث پیرامون آن‌ها  در جهت بازآفرینی مجدد موارد و طبقه بندی دوباره آن‌ها

یک استراتژی موفق همواره نیاز به بهینه سازی داشته و لازم است نظارت و سازمان دهی مرتب و هوشمندانه‌ای هم به آن اختصاص یابد. چنانچه به تنهایی کار می‌کنید یا فعالیت شغلی شما مربوط به یک شرکت کوچک است، دریافت کمک از مشاوران محیط خارج را نادیده نگیرید که بتوانند به شما کمک کنند تا عملکردهای بازاریابی خود را کندوکاو کنید و اهداف خود را در صورتیکه روند کار آنگونه که انتظار داشته‌اید پیش نمی رود، بازآفرینی کنید.

·         فرصت آموزش و یادگیری مداوم را به عنوان رسالت برند خود به مخاطبان پیشنهاد بدهید.این آموزش می‌تواند بر مبنای محتوای برند باشد یا هر موضوع مرتبط با آن.

·         از پادکست و مصاحبات و گزارشات کتبی، برای تنظیم محتوایی در راستای اجرای مذاکرات دوستانه و غیر رسمی استفاده کنید. همواره از بهینه سازی سئوی خود مطمئن باشید و محتوای پرقدرت و جامعی را روی وبسایت خود قرار دهید.

·         گفتگوهای زنده و ویدئوهای خود را روی وبسایت قرار دهید و در تبلیغات مربوط به بازاریابی خود نیز بگنجانید. پخش ویدئویی کاربرد زیادی داشته و هزینه چندانی هم برای ارائه یک ویدئو ماهرانه نیاز ندارید.

·         استفاده از استوری لاین‌های مبتنی بر هیجانات و احساس برانگیز را حتما در دستور کار خود قرار دهید. استوری‌هایی که شما را با مشتریان احتمالی به شکل تصویری در تماس قرار می‌دهد، می‌تواند رونق خوبی به بازاریابی شما ببخشد.

·         استفاده از استوری لاین از نظر شیوه های دیجیتال مارکتینگ، برند شما را در معرض دید همه قرار داده و دسترسی به محصولات و خدمات شما را به سهولت در دسترس آن‌ها قرار می‌دهد و میزان اعتماد مخاطبان به برند شما تقویت می‌شود.

مصرف کنندگان، خریداران و دریافت کنندگان خدمات، به دنبال خرید باکیفیت بیشتر و بهتر هستند و هرآنچه بتواند در این زمینه به شناخت عمیق‌تر آن‌ها کمک کند، سازنده عمل خواهد کرد. در واقع برای اینکه از مشتریان ثابت و مشتاق شما باشند بایست بطور منطقی و درست متقاعدشان کنید و دلایل خوبی برای ارتباط با خود، به آن‌ها ارائه دهید.

بازنگری و ویرایش سازنده

زمانیکه قصد گسترش طرح بازاریابی خود را دارید، ضرورت دارد که عوامل کلیدی را در عملکردهای اجرایی خود مد نظر قرار دهید که با اهداف اصلی تجارت شما همسو باشند. در واقع، به تنظیم طرحی نیاز دارید که اهداف و عملکردهای ضروری را در بر بگیرد. در ادامه، زمانیکه بخوبی توانستید این بخش از طرح خود را آماده کنید، می‌توانید نظارت و مدیریت اطلاعات مفید و سازنده‌ای که برای یک بازاریابی موثر نیاز دارید را در دست بگیرید.

بر این اساس نیاز دارید که :

·         از شاخص‌های پرآوازه و میان تهی دور بمانید. به معنای دیگر از توجه و تمرکز بر کمیت‌ها خودداری کنید، زیرا در بلند مدت، نقش اول را در موفقیت شما بازی نمی‌کنند.

·         همواره میزان پیشرفت خود و روند موفقیتتان را ارزیابی کنید اما نه به این شکل که بخواهید برای هر مرحله سخت گیری به خرج داده و برای پرداختن بیش از حد به جزئیات، از ادامه مسیر باز بمانید. انعطاف پذیری را در پیش بگیرید.

·         زمان بندی‌های لازم برای بازاریابی را با در نظر گرفتن دوره‌های زمانی مداوم، تنظیم کنید. آگاهی و درک خود را از بازار فروش کامل، تقسیم بندی و طبقه بندی کرده و گزارش تهیه کنید. دقت داشته باشید که برای مجزا کردن شاخص‌هایی که کارایی خوبی ندارند، دست به کار شوید.

کلام آخر

آنچه به عنوان نکته قابل توجه در جمع‌بندی مطالب گفته شده بر مبنای شیوه های دیجیتال مارکتینگ به شکل حرفه‌ای می‌توان ذکر کرد این است که شما بایست همواره در طول بازاریابی خود با اهداف اصلی که در نظر دارید همسو عمل کنید نه اینکه تنها به ارائه هرچه بیشتر محصول و خدمات مورد نظر خود تمرکز کنید. به روی تقویت مزایای آنچه عرضه می‌کنید متمرکز باشید و تامین نیازهای مشتریان را حتما دنبال کنید و درک کنید که چه عاملی آن‌ها را به شما متصل نگاه خواهد داشت. خود را در راس استراتژی‌های رایج جامعه قرار دهید که قشر گسترده‌ای از مشتریان احتمالی را پوشش می دهند.

بخاطر داشته باشید که همواره وظیفه دارید پیگیر مشتریان خود باشید و هیچ عامل دیگری نمی تواند جایگزین عامل با ارزش پیگیری مستمر مشتری باشد. آشنایی و تسلط به تمام ابزارها و فن آوری‌هایی که در آینده شغلی خود به آن‌ها نیاز خواهید داشت را در برنامه خود بگنجانید و در واقع، علم روز بازاریابی دیجبتال را بیاموزید.

منبع: روش جذب مشتریان بیشتر