سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی

تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی

تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی

تاثیر کرونا بر کسب و کار بسیار عمیق بود. حداقل 47 هزار فروشگاه زنجیره ای در سراسر ایالات متحده آمریکا با شیوع کووید 19، درب‌ فروشگاه خود را موقتا بسته اند و این موضوع، تقاضا برای خدمات آنلاین را افزایش می‌دهد، در واقع کسب و کارهای اینترنتی در زمان شیوع کرونا رونق اساسی گرفت. در مقابل، مشاغل کوچک هستند که مجبور شده‌اند فروشگاه‌های خود را بسته نگاه دارند.

با این حساب عجیب نیست که رفتار مصرف کنندگان تغییر کند و همین طور کسب و کار های آنلاین نیاز به سازگاری با شرایط جدید را داشته باشند. آمار و ارقام نشان می دهد فروش آنلاین، از سال 2019 تا سال 2020 بسیار افزایش پیدا کرده است خصوصا در این مشاغل: فروش محصولات اداری، لوازم خانگی، اسباب بازی، کالاهای ورزشی و ….

باید این موضوع را در نظر داشت که اضافه کردن فرصت فروش آنلاین به کسب و کارها، زمینه‌ های فعالیت و سودآوری آن‌ها را افزایش می‌دهد. به واقع شرکت‌هایی که به مصرف کنندگان امکان خرید آنلاین را می‌دهند، فرصتی برای افزایش مشتریان خود فراهم ساخته‌اند.

تاثیر بیماری سارس بر کسب و کار آنلاین

چنین تجربه‌ای را در دوران بحران بیماری سارس هم داشتیم و فروشگاه‌های آنلاین چون علی بابا و … در این زمان رشد و پیشرفت چشمگیری داشتند.

کسب و کارهای آنلاین در شیوع کرونا چه وضعیتی دارد؟

در این مطلب بر آن هستیم تا ببینیم بیماری کووید 19 چطور مشاغل آنلاین و کاربران را تحت تاثیر قرار داده و الگوی رفتاری آن‌ها را تغییر داده است.

مطالعه بیشتر با مقاله چرا برای کسب و کارمان به وب سایت نیاز داریم؟

عادات خرید جدید و وفاداری مصرف کننده

با شروع محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، مردم شروع به خرید آنلاین برای تهیه مواد غذایی و کالاهای اساسی خود کردند. آمار در ایالات متحده نشان می‌دهد که پیش‌تر 11 درصد خریدهای مواد غذایی خود را به صورت آنلاین انجام می‌دادند و با شروع محدودیت ‌ها این آمار به 41 درصد رسید.

این یک فرصت عالی برای کسب و کارهای آنلاین بود که در کمترین زمان به پیشرفت بزرگی دست یابند. همین طور کسب و کارهایی که از فروش آنلاین غافل مانده بودند، بهره بزرگی از این زمان بردند. خرید آنلاین به ویژه برای لوازم و محصولات ضروری و اصلی، به یک هنجار تبدیل شده است و رفته رفته الگوی عادی خرید مردم می‌شود.

گسترش کسب و کار آنلاین در برخی مشاغل

بخش ‌های دیگر تاثیر کرونا بر کسب و کار که به نوعی با سرگرمی مردم در ارتباط هستند، در دوران قرنطینه رشد مناسبی پیدا کردند. افزایش تقاضا برای عضویت در Spotify ،Netflix و … در این دوران قابل توجه بود. مردمی که در خانه نشسته بودند، باید سرگرم می‌شدند و در نتیجه به سمت سایت های سرگرمی همراه با پرداخت آنلاین روی می آوردند. از سویی دیگر کالاهای مربوط به سرگرمی نیز فروش آنلاین بیشتری را تجربه کردند. مردم در خانه قرنطینه شدند و باید با روش های متفاوت خود را سرگرم می‌کردند!

مشتریان زمان بیشتری را پای سیستم‌های کامپیوتری صرف کردند

به نقل از نیویورک تایمز، درحالی که بهبود برنامه های موبایل در اولویت پلتفرم های تجارت الکترونیک است، بیشتر بازدیدها در دوران کوید 19 از طریق وب سایت ها صورت گرفته تا برنامه های موبایلی. این روزها مردم بیشتر زمان خود را در قرنطینه خانگی هستند و زمان بیشتری را با لپ تاپ و کامپیوترهای شخصی خود سپری می کنند و زمان کمتری را صرف استفاده از تلفن های همراه خود که با آن راحت تر هستند می کنند.

گزارش و تجزیه و تحلیل در مورد بهینه سازی دیجیتال سال هاست که به این موضوع اشاره دارد که بیشترین ورودی ها از طریق موبایل صورت می گیرد. چنین بحران هایی ثابت می کند، درحالی که نیاز به بهینه سازی برنامه های موبایلی وجود دارد که می توان نتایج مطلوبی از آن گرفت، نمی توانیم از تاثیر کرونا بر کسب و کار غافل شویم.

از آنجاییکه 47% از کاربران انتظار دارند که حداکثر زمان بارگیری یک وب سایت حداقل دو ثانیه طول بکشد، داشتن وب سایتی که بتواند افزایش میزان بازدید را کنترل کند مهم است. علاوه بر این، کسب و کارها باید از افزایش میزان بازدیدکنندگان سایت بهره ببرند و یک تجربه جذاب برای کاربران ایجاد کنند. 59% کاربران به محتوایی که طراحی جذاب داشته باشند جذب می شوند. پلتفرم هایی مانند WebDesignCompanies.com وجود دارند که آژانس های طراحی می توانند برای توسعه وب سایت های جذاب تر از آنها بهره بگیرند.

اولویت‌های خرید تغییر کردند

تحقیقات انجام شده توسط Market Week در مورد عادات خرید نشان می‌دهد که در نتیجه بحران کرونا، اولویت‌های خرید مصرف کنندگان تغییر کرده است:

پیش از شیوع این بیماری همه گیر، اولویت خرید کردن به این شکل بود:

·         کیفیت: به اندازه  48 درصد

·         قیمت: به اندازه 47 درصد

·         برند: به اندازه 24 درصد

با این حال پس از شروع کرونا، اوضاع به شکل زیر تغییر کرد:

·         در دسترس بودن: به اندازه 49 درصد

·         قیمت: به اندازه 36 درصد

·         کیفیت: به اندازه 34 درصد

این به راستی فرصتی بکر برای تولیدکنندگان و برندها است که برای گسترش بازاریابی در زمان شیوع کرونا خود و دستیابی به مشتریان بالقوه جدید از آن استفاده کنند. اکنون مصرف کنندگان آماده امتحان کردن محصولات جدیدی هستند که پیش از آن فروش زیادی نداشتند. برای رسیدن به موفقیت، شرکت ها باید پیشنهادات خود را به بازار عرضه کنند و مخاطبان گسترده‌تری را هدف قرار دهند.

سازگاری با کسب و کار آنلاین

با شروع این بحران، فروش آنلاین رونق بیشتری پیدا کرده و همچنان در حال افزایش است. البته پیش تر نیز جهان به سمت این ماجرا پیش می‌رفت و بحران تنها این رشد را تسریع کرد و پس از به پایان رسیدن آن نیز باید انتظار ادامه را داشته باشیم.

از جمله تاثیر کرونا بر کسب و کار آنلاین این است که فروش آنلاین در سطح جهانی در سال 2019 میلادی به 3.53 تریلیون دلار رسیده است و پیش بینی می‌شود که درآمد آن در کرونا ویروس به 6.54 تریلیون دلار برسد. بنابراین اگر شما هنوز برای کسب و کار خود یک فروشگاه آنلاین ایجاد نکرده‌اید، زمان آن است که به این کار دست بزنید. با توجه به افزایش مشتریانی که به دنبال خرید آنلاین هستند، استخری از مشتریان بالقوه داریم که به زودی بالفعل خواهند شد و برندها باید از این فرصت به بهترین شکل بهره‌برداری کنند.

همین طور کسب و کارهای کوچک می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و در بستر فروش آنلاین، فرصت های بزرگتری را به دست بیاورند. تمرکز اصلی برای برندها اکنون باید داشتن یک فروشگاه اینترنتی باکیفیت و تعامل موثر با مصرف کنندگان باشد.

از سوی دیگر باید در نظر داشته باشید که بسیاری از تولیدکنندگان و کارخانه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، فعالیت خود را متوقف ساخته‌اند. واردات به سختی انجام شده و بسیاری کالاها عرضه نمی‌شوند. از این روی باید محصولات بارگذاری شده در وب سایت فروش اینترنتی خود را به شکلی بچینید که در صورت دریافت سفارش از مشتری، امکان تحویل آن برایتان به سادگی وجود داشته باشد و در این زمینه دچار مشکل نشوید. اگر در بدو امر در تحویل کالا به مشتری ضعیف عمل کنید، نام درخشانی از شما در حوزه کسب و کار آنلاین به وجود نخواهد آمد.

کلام آخر

به نظر می‌رسد که همچنان با بیماری کووید 19 درگیر باشیم و تا زمان ساخت واکسن آن نیز راه درازی در پیش است. با این حساب کسب و کارهای آنلاین فرصت بهره برداری از این موقعیت را همچنان دارند و باید با برنامه ریزی استراتژیک صحیح و بهره برداری از موقعیت‌ها، بهترین برداشت از این بحران زمانی را داشته باشیم.

 منبع:  تاثیر کرونا بر کسب و کار